"Śpiąca królewna "- Piotr Czajkowski

" Śpiąca królewna" - Bajka? - Balet! - Piotra Czajkowskiego. Przenieś się w świat magii i pięknej muzyki! Oglądaj przedstawienie online, bezpłatnie w dogodnym terminie.


Wiele razy zapraszałam Was do wspólnego słuchania muzyki czy oglądania opery. Praca w orkiestrze symfonicznej to nie tylko koncerty symfoniczne czy opera. Dużą formą sceniczną jest również balet. Tam również pojawia się orkiestra. Dlatego tym razem zapraszam was do oglądnięcia cudownego przedstawienia - "Śpiąca królewna" w wykonaniu Rosyjskiej Narodowej Opery i Baletu Mari El. Muzykę do przedstawienia napisał jeden z moich ulubionych kompozytorów Piotr Czajkowski.


Baśniowa historia, piękna muzyka, cudowna choreografia to wszystko przenosi nas w świat magii. Zapraszam serdecznie by oglądnąć przedstawienie z dziećmi!! ( Link do przedstawienia na końcu artykułu)


Jeśli baśniowość przedstawienia natchnie je, wystarczająco, by samemu coś stworzyć - to doskonałą formą twórczości będą rysunki..... Możecie je do mnie przesłać i tym samym wziąć udział w konkursie! ( szczegóły TUTAJ ) .

Zapraszam Was do wspólnego oglądania !


Zanim oglądniesz!

Przeczytaj libretto i poznaj kompozytora.


O utworze

(Tekst pochodzi w całości ze strony www.wikipedia.pl)


„Śpiąca królewna” była pierwszym baletem, jaki powstał w ścisłej współpracy Piotra Czajkowskiego z choreografem baletu petersburskiego Mariusem Petipą. Dyrektor Teatru Maryjskiego Iwan Wsiewołożski wraz z choreografem wybrał na temat wielkiego baletu-feerii motyw z francuskiej baśni o królewnie uśpionej na sto lat, którą zbudzić może tylko pocałunek zakochanego księcia. Nie była to zresztą pierwsza próba baletowego opracowania bajki Charlesa Perraulta....


...„Śpiąca królewna” jest baletem charakterystycznym dla swej epoki i gustów carskiego dworu i arystokratycznej baletowej publiczności Petersburga. Właściwa akcja jest nieskomplikowana i rozgrywa się zasadniczo w prologu i pierwszym akcie. Akt drugi został w zasadzie poświęcony tanecznemu popisowi i tylko odczarowanie królewny przez księcia stanowi zamknięcie dramaturgiczne akcji. Cały trzeci akt to popisowe baletowe divertissement, dla którego pretekstem jest wesele królewny i księcia. Z tej okazji do pałacu zostają zaproszone postaci z innych bajek, co daje możliwość prezentacji tańców solowych (wariacji) i duetów (pas de deux) o zróżnicowanym charakterze, podobnie jak w prologu służą temu tańce wróżek składających swoje dary małej królewnie....


... Balet ten wymaga ogromnego nakładu środków i wielkiego zespołu wykonawców, a od samych tancerzy doskonałego opanowania sztuki tańca klasycznego. Petipa miał w Petersburgu do dyspozycji wielki zespół z licznymi solistami i dla takiego zespołu ułożył swoją choreografię. Aby dobrze obsadzić wszystkie role kobiece, potrzeba kilkunastu solistek. Szczególne trudności twórca postawił przed odtwórczynią roli królewny Aurory – powszechnie ta partia jest uważana za bardzo trudną technicznie i kondycyjnie. Nie mniej popisowe są role męskie – księcia i Błękitnego Ptaka, ten ostatni tańczy wprawdzie tylko pas de deux w trzecim akcie, ale jest ono wyjątkowo trudne....


Cały opis dostępny TUTAJ





LIBRETTO

(Tekst w całości zaczerpnięty ze strony www.lesballets.pl)

Prolog
Chrzciny królewny Aurory, mistrz ceremonii Catalabutte raz jeszcze sprawdza listę gości zaproszonych na uroczystość. Przybywają damy oraz opiekunki z uśpionym w kołysce dzieckiem, dołącza również Król Florestian XXIV wraz z Królową. Jako ostatnie z zaproszonych gości zjawiają się dobre wróżki. Każda z nich obdarza Aurorę podarunkiem, czyli jedną z zalet: delikatnością, śmiałością, radością, pięknością oraz siłą. Prezentują swoje popisowe wariacje. Kiedy najważniejsza z nich, Wróżka Bzu chce złożyć swój dar na uroczystości pojawia się wróżka Carabosse rozzłoszczona, że nie zaproszono jej na uroczystość. Mistrz Catalabutte zapomniał jej umieścić na liście gości. Carabosse rzuca swój czar – gdy Aurora osiągnie pełnoletność ukłuje się wrzecionem i umrze. Przerażeni Król i Królowa błagają złą wróżkę o litość, ale ona pozostaje niewzruszona. Wróżka Bzu, jedyna, która nie obdarowała jeszcze królewny uspokaja rodziców. Dzięki jej czarowi Aurora nie umrze tylko zaśnie, a ze snu wybudzi ją pocałunek pięknego księcia.
Akt I
Od narodzin królewny minęło 18 lat – to dziś Aurora ma świętować swoje urodziny. Goście schodzą się na bal z okazji urodzin. Przybywają damy, książęta (pretendenci do ręki Aurory), przyjaciółki królewny, para królewska, którzy wraz z Mistrzem Catalabutte tańczą walc z girlandami. Wreszcie zjawia się radosna i urocza Aurora. Na prośbę matki tańczy różane adagio z książętami. Nie wybiera jednak żadnego z książąt na męża. Nagle na uroczystości zjawia się przygarbiona staruszka z prezentem dla królewny, którym okazuje się być wrzeciono. Aurorę fascynuje nigdy nie widziany, błyszczący przedmiot. Królewna zaczyna tańczyć z wrzecionem coraz szybciej i szybciej, aż przez nieuwagę kłuje się nim w palec. Szybko traci siły i omdlewa. Zła wróżka Carabosse, która była w przebraniu staruszki triumfuje i znika. Nad powoli usypiającym dworem roztacza opiekę Wróżka Bzu.
Akt II
Minęło 100 lat od momentu zaśnięcia królewny Aurory. Niedaleko zamku porośniętego krzewami róż poluje młody książę Florimund. Gdy młodzieniec zagłębia się w las zjawia się Wróżka Bzu, która roztacza przed nim wizję pięknej królewny w otoczeniu driad. Florimund zakochuje się w niej od pierwszego wejrzenia, prosi wróżkę aby zaprowadziła go do zamku, gdzie znajduje się Aurora. Wróżka Bzu zabiera księcia do wrót zamku, które ustępują przed jej dobrym czarem. Carabosse wścieka się z bezsilności, jej czar przestaje działać. W komnacie spoczywa uśpiona Aurora w otoczeniu dworzan, króla oraz królowej. Książę dostrzega królewnę i składa pocałunek na jej ustach. Przepowiednia się spełnia – budzi się Aurora a razem z nią cały dwór. Wita się radośnie z rodzicami i dziękuje księciu za wyzwolenie spod złego czaru. Książę prosi króla i królową o rękę królewny.
Epilog
Uroczystość zaślubin Aurory i księcia. Mistrz Catalabutte wita dworzan oraz gości z innych bajek, są to: Czerwony Kapturek i Wilk, Królewna i Żaba, Biała Kotka i Kot w Butach oraz Drogocenne Kamienie: Diament, Szafir, Złoto i Srebro. Tańczą popisowe duety. Następnie pojawiają się królewna z narzeczonym i wykonują ślubne Pas de Deux. Bal zakończony zostaje mazurkiem, po którym król i królowa błogosławią młodej parze.




KOMPOZYTOR

Piotr Iljicz Czajkowski - rozyjski kompozytor XIX wieku.
Muzyka Czajkowskiego odznaczająca się doskonałością rzemiosła, łączy osiągnięcia zachodniej techniki kompozytorskiej z pierwiastkami narodowymi. Uprawiał przede wszystkim formy muzyki symfonicznej i operowej.


Cały życiorys dostępny TUTAJ





Oglądnijmy więc to cudowne przedstawienie!




Dostępny również na Kanale YouTube Russian State Ballet and Opera House


Russian State Ballet and Opera House

Choreografia :Marius Petipa in a version by Konstantin Ivanov.

Produkcja: Konstantin Ivanov.

Premiera - Lipiec 12, 2010



Wykonawcy:

Księżniczka AURORA - Mikhaylova Kristina

Książę DESIREE - Vedenkin Artem

wróżka dobra - Baibaeva Ekaterina

wróżka zła- Shabrukov Sergei

Król FLORESTAN XIV - Melekhin Ivan

Królowa- Mayorova Olga

Mistrz Ceremonii- Samokhvalov Alexander

Cztery księżniczki - Kogan Dmitry, Alexandrov Stanislav, Novikov Maksim, Parshin Kirill


Orkiestra pod dyrekcją: Ruben Agaronian.