100 Festiwal w Salzburgu.

W Salzburgu trwa jeden z najbardziej znanych festiwali muzyki klasycznej na świecie. W tym roku obchodzi setną rocznicę.



18 Lipiec - 30 Czerwiec 2020

Trwa Jubileuszowy Festiwal Salzburski. 110 wydarzeń z dziedziny opery, teatru i koncertów. Wiele z nich prowadzi transmisje online które możecie oglądnąć Tutaj - oraz zobaczyć program przyszłych wydarzeń online Tutaj


Osobiście przyznam się, że od wielu lat marzę, by wybrać się na ten festiwal.


Festiwal gromadzi rzesze melomanów z całego świata, którzy przyjeżdżają do urokliwego miasteczka w Austrii by spędzić czas w niesamowitej atmosferze i cieszyć uszy i duszę boską muzyką. Festiwal zawsze bogaty jest w różnorodne występy, spektakle, koncerty oraz wydarzenia towarzyszące - jak konferencje czy spotkania z muzykami. Wiele koncertów odbywa się na świeżym powietrzu. Festiwal przyciąga do siebie nie tylko najlepszej klasy wykonawcami, ale również niezwykłą atmosferą, jaka towarzyszy temu wydarzeniu.

53 koncerty, które zagrają między innymi Filharmonicy wiedeńscy i berlińscy oraz zaproszona orkiestra West-Eastern Divan Orchestra, której założycielem jest Daniel Barenboim. To On 19 sierpnia obchodzić będzie 70- lecie pracy artystycznej podczas festiwalu. Również Beethoven - kolejny jubilat tego roku nie został pominięty. Specjalny cykl koncertów poświęcony jego kompozycją wykona Igor Levita.


W tym roku niektóre festiwalowe niektóre koncerty można oglądnąć również online i chciałabym was zaprosić, byśmy razem oglądnęli operę wystawianą w tym roku na festiwalu. Elektra - Ryszarda Straussa Opera wystawiona na otwarcie tegorocznego festiwalu nie bez powodu. To Ryszard Strauss był jednym z założycieli owego festiwalu.


(Link do przedstawienia znajduje się na dole strony).






Kim był Ryszard Strauss?


NOTKA!

Przedstawienia oraz scenografia festiwalu słyną z awangardy.

Tym razem opera może nie być odpowiednia dla najmłodszej publiczności.



Notka o Kompozytorze

(tekst pochodzi ze strony www.muzykotekaszkolna.pl)


Richard Strauss. Jego dzieła reprezentują przede wszystkim nurt programowy i operowy. Ze względu tematykę i wyraz dzieł scenicznych jest też kojarzony z muzycznym ekspresjonizmem
Ponieważ ojciec Straussa był znakomitym waltornistą Opery Dworskiej, szybko rozpoznał u syna muzyczny talent. Ryszard (ur. 11 czerwca 1864 roku w Monachium) miał wtedy zaledwie cztery lata, a już jako sześciolatek pisał pierwsze drobne kompozycje. Pierwsze większe jego dzieła z początku lat 80. okazały się dowodem świetnego opanowania warsztatu kompozytorskiego i wyrastały z klasycystycznej, antywagnerowskiej tradycji (cykle pieśni, dwie symfonie, kwartet smyczkowy czy sonata na wiolonczelę).
W 1885 roku, przy poparciu Hansa von Bülowa, Strauss rozpoczął karierę dyrygencką. Rok później, podczas wizyty w Bayreuth kompletnie zmienił swój stosunek do Wagnera, co miało znaczny wpływ na jego dalszą twórczość i karierę dyrygencką. Powstały wówczas pierwsze jego utwory reprezentujące gatunek poematu symfonicznego — Aus Italien (1886 r.), Makbet (1888 r.), Don Juan (1889 r.), Tod und Verklärung (Śmierć i wyzwolenie, 1889 r.). Są to dzieła opowiadające za pomocą muzyki pewną historię, w których sekcje instrumentalne orkiestry reprezentują określonych bohaterów. W latrach 1889-1894 był Strauss dyrygentem w Weimarze i tam poznał śpiewaczkę Paulinę de Ahna, która została jego żoną.
W 1894 r. Strauss objął stanowisko pierwszego dyrygenta Opery w Monachium, a w 1898 r. analogiczne — w Berlinie. Ten nawał obowiązków nie przeszkadzał mu w tworzeniu — w następnych latach skomponował m. in. słynne poematy symfoniczne — Till Eulenspiegels lustige Streiche (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała, 1895 r.), Also spracht Zarathustra (Tako rzecze Zaratustra, 1896 r.), Don Kichot (1897 r.), Ein Heldenleben (Życie bohatera, 1898 r.) oraz Sinfonia domestica (1903 r.). Później skoncentrował się na operze. Jego Salome (1905 r., do tekstu Oskara Wilde’a) i Elektra (1909 r.) wywodzą się z koncepcji dramatu muzycznego Wagnera i postrzegane są jako szczególne, udramatyzowane poematy symfoniczne o niezwykle silnej ekspresji. Dzieła sceniczne pozostały dominującym nurtem twórczości Straussa do końca jego życia, a największą sławą wśród nich cieszą się do dziś Das Rosenkavalier (Kawaler z różą, 1911 r.) i Die Frau ohne Schatten (Kobieta bez cienia, 1919 r.).
Po I wojnie światowej Strauss był dyrektorem Opery Wiedeńskiej i wykładowcą kompozycji w berlińskiej Akademie der Kunste. Od 1924 r. poświęcił się wyłącznie komponowaniu, tylko czasami dając się namówić na prowadzenie własnych utworów. W latach 1933-35 Richard raz jeszcze objął stanowisko publiczne, pełniąc funkcje prezesa tzw. Reichmusikkammer. Uczynił to z powodów finansowych oraz ze względu na konieczność ochrony swej synowej, która była Żydówką i wnuków. Prowadził jednak wewnętrzną, prywatną wojnę z nazistowskimi ideami. Ale kiedy zdjęto z afisza jego dzieło, do którego libretto napisał Stefan Zweig, ostentacyjnie zrzekł się stanowiska. W związku z tym epizodem, po wojnie, ponad osiemdziesięcioletniego kompozytora postawiono przed komisją denazyfikacyjną. Na szczęście uniewinniono go i mógł wrócić do Szwajcarii, gdzie od końca wojny przebywał na dobrowolnym wygnaniu. Zmarł 8 września 1949 roku w swym domu w Garmisch-Partenkirchen.
Ciekawostki
Nie istnieje żadna rodzinna relacja między Ryszardem Straussem, a słynnym kompozytorem wiedeńskich walców Johannem.
Prawdopodobnie najbardziej znanym poematem symfonicznym Straussa jest Also Sprach Zarathustra. Jego fanfarowy motyw czołowy został wykorzystany na przykład w filmie 2001: Odyseja kosmiczna. Pojawia się też często w spotach reklamowych.
Strauss był wielkim miłośnikiem podróży. Wielokrotnie odwiedzał Włochy i Grecję, a jako dyrygent odwiedził niemal całą Europę oraz Amerykę Północną i Południową. Bardzo lubił prowadzić samochód, co uznawał za rodzaj relaksu. Pierwszy automobil zakupił już w 1907 roku.

Libretto artykuły i wiele innych ...

(pliki pochodzą ze strony e-teatr.pl)


Cudowny opis dzieła, jego historię oraz kontekst historyczny, libretto w języku polskim znajdziecie TUTAJ. Jest to program wydany do przedstawienia Elektra Opery Narodowej w 2010r. Jakość skanu niestety nie jest najlepsza i źle się czyta.


elektra__teatr_wielki_warszawa_2010
.pdf
Download PDF • 25.38MB


Niewątpliwie dużo lepszej jakości jest Program do przedstawienia Opery Narodowej z 1971r. Oprócz polskiego libretta i streszczenia zawiera również fascynujący artykuł wprowadzający, który polecam.

Zobacz TUTAJ lub pobierz:


elektra__teatr_wielki__warszawa__1971
.pd
Download PD • 6.77MB

Notatkę o obsadzie Salzburskiego przedstawienia możecie przeczytać TUTAJ


Nuty do partytury możecie pobrać tutaj


IMSLP24779-PMLP55122-Strauss_-_Elektra,_
Download • 40.86MB

Jeśli nigdy nie oglądaliście koncertu lub nie słuchaliście muzyki, śledząc partyturę, polecam! Jest to na pewno trudne, ale gwarantuję, że wspaniałe doświadczenie!



Zabrnęliście tak daleko?- to jest z Was bardzo dumna. Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Wam miłego oglądania! :)


Kliknij tytuł, by oglądać:

Richard Strauss

ELEKTRA -

Salzburg Festiwal 2020