Opera Streaming

Włoska platforma oferująca streamy online oper wystawianych przez krajowe instytucje. Zobaczmy razem, jak wyglądają próby do opery. Odkryjmy fenomen Verdiego i oglądnijmy operę "Falstaff"...



Platforma OperaStreaming.com jest nowa. Pierwsze nagrania pojawiły się w pod koniec 2019 i choć Covid uniemożliwił jej pracę z tak wielkim repertuarem, jaki był w planach, na platformie tej możemy znaleźć kilka oper w wykonaniu włoskich teatrów.

Cała platforma wygląda naprawdę obiecująco i chyba warto dodać ją ulubionych. My skorzystamy z nagrań, które są dostępne teraz online :)

Niestety platforma nie informuje, jak długo dane przedstawienia będą dostępne bezpłatnie i jak długo będą dostępne. Dlatego też trzeba kozystać jeśli teraz możemy!


Wybrałam dla Was Operę: Falstaff- Giuseppe Verdiego. ( link do opery Online znajduje się na końcu artykułu).




O tym, że przed oglądnięciem opery należy przeczytać coś o kompozytorze, streszczenie fabuły, oraz że dobrze jest przeczytać libretto już wiece :) Znajdziecie to wszystko w dalszej części artykułu, ale dziś mam dla Was coś specjalnego.


Widzieliście kiedyś, jak dyrygenci pracują z orkiestrą i solistami nad operą?

Nie ? :) Dziś mamy szanse zobaczyć...


Pierwsze nagranie to tak zwane master klasy ( czyli lekcje dla studentów, które najczęściej prowadzi zaproszony pedagog lub wykonawca. Lekcje tego typu otwarte są dla publiczności. Te transmitowane są z Julliard School of Music z Nowego Jorku, jednej z najlepszych szkół muzycznych na świecie.


W tym nagraniu macie szansę zobaczyć jak pracujemy nad naszymi utworami

Na filmie prezentowany jest fragment z opery Falstaff. Napisy i język filmu jest w języku angielskim. YouTube udostępnia opcję automatycznego tłumaczenia tekstów. Nie jest to doskonałe tłumaczenie, ale daje nam możliwość ogólnego zorientowania się w tekście. (Jak włączyć tłumaczenie w języku polskim wyjaśniam na samym końcu tego artykułu).





Zobaczmy teraz, jak pracuje się z zawodowcami, czyli próba z solistami w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Dyryguje James Levine.



Na koniec zobaczmy, jak dyrygent pracuje z orkiestrą. Choć film, który Wam prezentuje to dokładnie master klasy z dyrygentury, to warty uwagi jest fakt jak bardzo Dyrygnt - Riccardo Muti skupia się na orkiestrze, utworze, oraz partii solistów. Akcentując, iż orkiestra pomaga solistą w charakterze każdego wypowiedzianego słowa oraz emocji, jakie panują na scenie.


Część I


Część II


Skoro już wiemy jak wyglądają próby orkiestry to przeczytajmy kim był Verdi, i o czym jest Falstaff. :)



Notatka o kompozytorze

(tekst zaczerpnięty w całości ze strony www.teatrwielki.pl )


Giuseppe Verdi (1813-1901) urodził się w okolicach Parmy. Jak twierdził sam kompozytor, jego rodzina żyła w ogromnej biedzie, wskutek czego chłopiec miał utrudniony dostęp do edukacji.
Naukę muzyki rozpoczął u miejscowego organisty, potem w niedalekim Busetto u tamtejszego maestro di musica. Sam wolał jednak wizerunek genialnego samouka, często więc pomijał w swym życiorysie ten punkt. W początku lat 30. podjął decyzje o studiach muzycznych w konserwatorium w Mediolanie, jednak nie dostał się w poczet studentów tej uczelni, co zresztą zapamiętał tej instytucji na długo. Ostatecznie rozpoczął praktykę pod okiem korepetytora z La Scali. Kilka lat później uzyskał stamtąd pierwsze zamówienie operowe.
Premiera Oberta (1839) otworzyła najdłuższą karierę w całej historii opery. Na jej początku spadały na kompozytora liczne ciosy w życiu prywatnym: przeżył śmierć dwójki swoich dzieci, a następnie śmierć żony. Boleśnie też doświadczył porażki kolejnej opery. Przeciwności losu jednak go nie złamały i już w 1842 roku przedstawił Nabucco, którym rozpoczął kolejny etap w życiu i karierze.
Przez kolejne osiem lat skomponował czternaście oper, z których większość w momencie premiery nie zyskiwała przychylności widzów, co zmuszało kompozytora do niezmordowanej pracy nad warsztatem kompozytorskim i językiem muzycznym. Przełom nastąpił wraz z Attilą (1846), a potem Makbetem (1848), ale prawdziwym triumfem okazały się lata 50., które przyniosły takie arcydzieła, jak Rigoletto (1850), TrubadurTraviata (1853). Jak potwierdzili krytycy, były one wcieleniem kunsztu kompozytorskiego i swobody operowania formą.
Przez kilka kolejnych lat Verdiego inspirowała francuska grand opera, co zaowocowało premierami Nieszporów sycylijskich i Don Carlosa. Po Mocy przeznaczeniaBalu maskowym przychodzi premiera Aidy, która wydaje się ostatnim dziełem kompozytora. 64-letni Verdi poświęca się wówczas pisaniu Requiem, po którym nastąpi sześcioletni okres przerwy w jego twórczości. Wielki powrót Verdiego jako twórcy oper datuje się na rok 1881, kiedy swą premierę miała nowa wersja opery Simon Boccanegra, dwa lata później wystawiono również nową wersję Don Carlosa. Na ostatnie dzieła każe jeszcze Verdi poczekać swym widzom kilka lat. OtelloFalstaff zamkną długą i obfitującą w niewiarygodnie wiele arcydzieł karierę Verdiego, który, jako jeden z nielicznych, jeszcze za życia doczekał się ogromnej sławy, bogactwa i miłości odbiorców, którzy zapewnili mu spokojną i dostatnią starość.
Znaczenie Verdiego dla opery jest nie do przecenienia. To on przeprowadził operę włoską od osiemnastowiecznych schematów ugruntowanych w twórczości Rossiniego do XX wieku. Nie napisał wprawdzie tak wielu dzieł, jak Donizetti, jednak ciągła praca nad językiem wypowiedzi muzycznej przyniosła efekty w postaci ogromnej ewolucji, jaką pod wpływem Verdiego przeżył gatunek operowy.
Kompozytor czerpał z muzycznych nowości, ale w jego twórczości dominował raczej konserwatyzm. Pamiętał do końca o słuchaczach, dbał o nich, dzięki czemu zyskał ich wierność i sławę. Zmarł 27 stycznia 1901 roku. W pogrzebie uczestniczyło 300 tysięcy osób, wśród nich Giacomo Puccini, Pietro Mascagni, Ruggiero Leoncavallo. Chór z opery Nabucco poprowadził Arturo Toscanini.

Czytaj więcej ...





O utworze możecie przeczytać w cudownym programie udostępnionym przez Filharmonie z Łodzi. Znajdziecie tam również streszczenie.

Link znajduje się TUTAJ.


Zawiera on również fascynujący artykuł pod tytułem: "OSTATNIE ARCYDZIEŁO LWA Z BUSSETO, CZYLI „FALSTAFF”- Stefana Muncha


"O D S A M E G O P O C Z Ą T K U P R A C Y N A D PARTYT U R Ą V E R D I C Z U Ł S P E C J A L N Ą W I Ę Ź Z E S W O I M B O H A T E R E M, S T A R Y M I S I W Y M, LECZ PRZECIEŻ WCIĄŻ PEŁNYM RADOŚCI ŻYCIA..."


Oraz "FALSTAFF ZAKOCHANY W SOBIE" autorstwa Pani Marty Kapery


"L I B R E T T O „F A L S T A F F A” V E R D I E G O O D S Y Ł A N A S D O D W Ó C H Ź R Ó D E Ł: „W E S O Ł Y C H K U M O S Z E K Z W I N D S O R U” O R A Z „H E N R Y KA I V” S Z E K S P I R A....."



Artykuły można również pograć TUTAJ:


met_falstaff_na_stone
.pdf
Download PDF • 2.41MB


A teraz czas oglądnąć tę wspaniałą operę!



Opera Stream - Falstaff - G.Verdii



Jak włączyć polskie tłumaczenie na YouTube?

Tutaj znajduje się filmik jak włączyć napisy w języku polskim (tłumaczone automatycznie).