Filharmonia Narodowa Koncert Online Live

Piątek, 30 października 2020, godz. 19:30

Koncert symfoniczny.



Filharmonia Narodowa rozpoczyna swój sezon 2020/2021. Niewątpliwie będzie to sezon wyjątkowy. Koncert Inauguracyjny będzie transmitowany na żywo. Serdecznie zapraszam Was do wysłuchania koncertu!


Występują:


Orkiestra Filharmonii Narodowej

Chór filharmonii Narodowej


Andrzej Boreyko, - dyrygent

Lucas Debargue, - fortepian



Program Koncertu:

Ludwig van Beethoven - Rondo i Capriccio „Die Wut über den verlorenen Groschen” op. 129 (oprac. na orkiestrę Erwin Schulhoff, polskie prawykonanie) [6'30]

Miłosz Magin - III Koncert na fortepian, orkiestrę smyczkową i kotły [26’]

Johannes Brahms - Nänie op. 82 [13']

Franz Schubert - VIII Symfonia h-moll Niedokończona D. 759 [23']




Link do oficjalnej strony wydarzenia TUTAJ



Zanim oglądniesz!

Zapoznaj się z repertuarem przeczytaj o wybranym kompozytorze



W Programie

Tekst w całości pochodzi ze strony www.fiharmonia.pl

Autorem tekstu jest Piotr Maculewicz.

Większość utworów atrakcyjnego programu koncertu inauguracyjnego to dzieła twórców związanych z Wiedniem. Drugim „motywem przewodnim” są interesujące i dość rzadko przypominane orkiestrowe transkrypcje dzieł fortepianowych i kameralnych. Ich mistrzem był m.in. wielki dyrygent Stanisław Skrowaczewski. W programie znalazło się również opracowanie młodzieńczego ronda Beethovena (tu autorem jest czesko-niemiecki kompozytor Erwin Schulhoff), a jego tytuł – „Wściekłość z powodu zgubionego grosza” – ilustruje zapewne jakąś nieznaną nam bliżej anegdotkę.
W programie także nieśmiertelna Symfonia h-moll Schuberta, co do której do dziś trwają spory, czemu pozostała niedokończona, o dwóch tylko częściach (wiemy wszakże, że założenie miało być inne – zachował się też początek scherza oraz szkice „podejrzewane”, że mogły przynależeć do planowanego cyklu). Ta wielka zagadka dziejów muzyki stała się częścią romantycznej legendy przedwcześnie zmarłego autora, a także obiektem sporej liczby hipotetycznych dokończeń. Do wielkich admiratorów twórczości Schuberta należał m.in. Johannes Brahms, który wspaniale podjął jego pieśniowe dziedzictwo – jako doświadczony dyrygent chórów skomponował też wiele utworów dla takich zespołów, a do najpiękniejszych i najambitniejszych należy wzruszająca oda Nänie do słów Schillera, którą Brahms żegnał zmarłego przyjaciela, malarza Anselma Feuerbacha.
Kariera polskiego pianisty i kompozytora Miłosza Magina zdawała się skończona po dramatycznym wypadku, w którym poważnych obrażeń doznała jego ręka – po kilku latach intensywnej rehabilitacji wrócił jednak do koncertowania i nagrywania, a czas przymusowej przerwy w tym zakresie wykorzystał do wzmożonego komponowania. Inauguracyjny koncert nowego sezonu przypomni jego III Koncert na fortepian orkiestrę smyczkową i kotły z 1970 roku – dzieło o intensywnej, postromantycznej ekspresji, stanowiące echo – „złotego wieku” wielkich koncertów pisanych przez wirtuozów, najdoskonalej znających tajniki swych instrumentów.


O kompozytorze

Wybrałam dla Was najmniej znanego kompozytora, odkryjmy razem, kim był:


Tekst pochodzi w całości ze strony http://cejsh.icm.edu.pl/

Miłosz Magin był znakomitym polskim pianistą i kompozytorem XX wieku. Urodził się 6 lipca 1929 roku w Łodzi, studiował w Warszawie fortepian u Margerity Trombini-Kazuro (dyplom z wyróżnieniem w 1954) i kompozycję u Jana Maklakiewicza i Kazimierza Sikorskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1957). Otrzymał wyróżnienie w Konkursie Chopinowskim w Warszawie (1955), był laureatem Konkursów Pianistycznych w Paryżu (1955 i 1957) i Lizbonie (1957). W latach 1957–1960 mieszkał w Portugalii (Sintra), koncertował w Lizbonie i Londynie. W 1960 roku osiadł na stałe w Paryżu. Koncertował z dużym powodzeniem w Europie, ZSRR, Afryce, Ameryce Południowej. W 1963 roku uległ wypadkowi samochodowemu, co przerwało jego karierę pianistyczną na kilka lat. Od 1968 roku ponownie koncertował i nagrywał (dla firmy DECCA nagrał prawie wszystkie utwory Chopina). W niewielkim zakresie zajmował się pracą pedagogiczną. Od 1985 roku odbywa się w Paryżu co dwa lata Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Miłosza Magina, propagujący muzykę polską i francuską. Dorobek kompozytorski Magina obejmuje około 50 utworów: 26 utworów fortepianowych (m.in. 4 koncerty fortepianowe, 2 utwory koncertowe z orkiestrą, 4 sonaty, suity, cykle miniatur, utwory dla dzieci), 14 utworów orkiestrowych (m.in. 5 koncertów na różne instrumenty poza fortepianem, balet Bazyliszek, dwie symfonie, suity), 6 utworów kameralnych (na skrzypce, klarnet i wokalne). Język muzyczny Magina jest indywidualny i oryginalny, ale widoczne są wpływy muzyki polskiej (folklor), muzyki francuskiej (śpiewność, kolorystyka) i muzyki Chopina (harmonika, faktura). Wiele jego utworów fortepianowych zostało wydanych przez wydawnictwo Editions Concertino w Paryżu. Miłosz Magin zmarł nagle 4 marca 1999 roku na wyspie Bora Bora podczas Festiwalu Chopinowskiego odbywającego się na Tahiti (Polinezja Francuska). Został pochowany na cmentarzu Père-Lachaise w Paryżu bardzo blisko grobu Chopina

Inne kompozycje (Lista)



OGLĄDAJ KONCERT ONLINE




Koncert dostępny również bezpośrednio na kanale YouTube Filharmonii Narodowej TUTAJ